KERRO KERRO KUVASTIN

Tällä viikolla tulee kaksi vuotta täyteen Putiikin elämää. Antoisaa ja ihanaa aikaa! Ehkä paras työpaikkani ikinä!

Koska minulla on erikoiskauppa, niin voin kutsua itseäni erikoiskauppiaaksi 😉 Tämä tarkoittaa sitä, että olen myyjä sekä asiantuntija omalla alallani. Myyjän tehtävänä on  myydä tuotteita, ei ainoastaan rahastaa. Myynti tarkoittaa tuotteen mm. materiaalien tuntemusta, meidän tuotteissa kaavoitusta sekä muita tuotteiden erityispiirteitä. Myyjän tulee tietää ja tuntea tuotteensa läpikotaisin löytääkseen asiakkaan tarpeita vastaavan tuotteen. Siksi kartoitan asiakkaan tarpeet yksityiskohtaisesti heti alussa sekä esitän montakin kysymystä tarkentaakseni sitä, mitä asiakas on tullut hakemaan. Toiset asiakkaat haluavat jotain sinnepäin ja toisilla on hyvinkin selkeä kuva siitä, millainen tuotteen tulee olla. Hankalinta on päästää irti vanhoista tottumuksista. Joskus nimittäin asiakas ei edes suostu sovittamaan toista tuotemerkkiä, jos sitä omaa ei löydy. Vaihtelu virkistäisi!

Toinen tärkeä myyjän tehtävä erikoisliikkeessä on palvelu. Tämä tarkoittaa sitä, että selvitetään asiakkaan tarve, varmistetaan vielä yksityiskohdat, etsitään oikeankokoiset tuotteet sovitettaviksi, avustetaan asiakas sovituskoppiin, avustetaan tarvittaessa pukemisessa sekä arvioidaan tuotteen istuvuus asiakkaalle. Avustetaan asiakasta päätöksen tekemisessä, käydään läpi tuotteen hyödyt ja vertaillaan yhdessä erilaisia vaihtoehtoja. Vasta ostopäätöksen jälkeen rahastetaan ja pakataan asiakkaalle tuotteet kassiin helposti kuljetettavassa muodossa. Tämä kaikki on palvelua. Valitettavasti on myös sellaisia erikoisliikkeitä, joissa ei palvella. Siellä myyjät tuskin tervehtivät ja toimivat pelkkinä rahastajina kassapöydän takana. Näissä liikkeissä erikoiskaupan maine kärsii.

Ohjattuani asiakkaan sovituskoppiin, pyydän häntä kertomaan minulle, kun hän on pukenut ensimmäiset rintaliivit päälle. Haluan nähdä liivien istuvuuden. Olen huomannut, että tässä vaiheessa asiakas ei niinkään kiinnitä huomiota liiveihin vaan omaan vartaloonsa. Lähes kaikki sovittajat ryhtyvät puolustamaan vartalonsa poimuja tai muita ongelmakohtia siellä peilin edessä. Minua ei kuulkaa haittaa! Olen myynyt tähän mennessä tuhansia rintaliivejä, olen nähnyt tuhansia asiakkaita ja tuhansia erilaisia vartaloita. Siellä kopissa on ollut laihoja, hoikkia, lihavia ja läskejä. Toisella asiakkaalla on isot rinnat, toisella on pienet rinnat, kolmannella ei ole rintoja lainkaan. Kaikkien vartalossa on omasta mielestään joku vika. Useimmille vielä lisään yhden ongelman, kun sanon heillä olevan erikokoiset rinnat 😉

Kerran tällaisen ”raskaan” työpäivän päätteeksi ehdotin kotona, jos asentaisimme sovituskopin peilin eteen verhon. Raottaisimme sitä vain ihan vähän. Muistutan aina asiakkaita siitä, että sovituskoppi on erityinen paikka juuri sen vuoksi, että tehokkaasti valaistussa tilassa näkyy vartalon poimut ihan eri tavalla kuin pehmeässä luonnonvalossa. Moni asiakas herää huomaamaan vartalonsa muutokset tässä vaiheessa, kun päälle puetaan napakat ja uudet alusasut. Nämä kaikki asiat minä kuulen päivittäin ja aina olen empaattisesti mukana muutoksissa. Mutta me kaikki muutumme ja vanhenemme. Iloinen ja positiivinen asenne pitää meidät nuorekkaina!

Suurin osa ihmisistä pukeutuu tai riisuutuu pimeässä tai ilman kokovartalopeiliä. Äkkiä vaan vaatteiden vaihto ja menoksi. Peiliin vilkaistaan siinä vaiheessa., kun kaikki vaatteet ovat päällä. Näin suurin osa naisista käyttäytyy. Juhlaan ja erityistilanteisiin satsataan enemmän ja pukeudutaan peilin edessä vaihe vaiheelta. Eikö? Näin ainakin itse teen. Silloin nautiskellaan myös alusasuista ja tarkistetaan istuvuus. Toki se on tärkeä osa juhlapukeutumista! Mutta se on tärkeä osa myös arkipukeutumista ja sitä, miten ne vaatteet ylläsi kannat.

Etsi rohkeasti kotoasi se peili, josta näkyy oma vartalosi ja tule sinuksi sen kanssa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.