TARVITAANKO TULEVAISUUDESSA ENÄÄ KIVIJALKAKAUPPOJA?

Viime aikoina on nostettu esille useammassa mediassa keskustelun aiheeksi

kivijalkakauppojen tulevaisuus. Muutamat tunnetut muotimyymälät Helsingin keskustassa ovat sulkeneet ovensa syyttäen mm. kohonneita vuokria ja nettikauppoja. Diginatiivien ostokäyttäytyminen on kaukana perinteisestä, he suosivat helppoutta ja nopeutta. Heidän sovituskoppinsa ovat heidän omassa olohuoneessaan. Miten kivijalkakauppa voi vastata tällaiseen?

Minusta se on kiehtova haaste ja olenkin miettinyt asiaa monelta kannalta.  Uskon kuitenkin, että kivijalkakaupoille on vielä tilaa. Perustan optimismini seuraaviin seikkoihin:

  • Kivijalkakaupassa olet huomion keskipiste. Myyjät esittelevät ja tuntevat tuotteet, he auttavat sinua löytämään oikean ja istuvan vaatteen sekä antavat hoito-ohjeet samalla, kun kantavat eri kokoisia ja mallisia vaatteita asiakkaan sovitettavaksi sovituskoppiin
  • Myyjät toimivat myös puolueettomina makutuomareina sekä kuuntelevat sinun ilosi ja murheesi
  • Useimmat liikkeet tarjoavat myös korjauspalvelun tai suosittelevat yhteistyökumppaneitaan, jotka ovat luotettaviksi todettuja
  • Huolehdimme kokonaisuudesta ja varmistamme esim. että asiakas on muistanut tarkistaa sukkahousutilanteen
  • Nykyajan toimitusnopeus tavarantoimittajilta on yhtä tai jopa nopeampaa kuin netistä tilatessa. Pystymme tilaamaan juuri sinun tarpeesi mukaan ja ostopakkoa ei ole, jos tuote ei jostain syystä sopiva
  • Hyvässä lykyssä kivijalkakaupasta saa pientä purtavaa tai jopa lasin kuohuvaa, jos sovitusurakka alkaa ottamaan voimille
  • Kivijalkakaupassa asiakas voi hypistellä ja tuntea materiaalin sekä nähdä värit oikein

Nämä olivat niitä perinteisiä vahvuuksia. Totta kai meidän pitää koko ajan kehittää toimintaamme ja seurata aikaamme, haistella trendejä sekä kuunnella asiakkaitamme. On sulaa hulluutta vastustaa periaatteesta nettikauppoja, jos se tukee hyvin kivijalkakaupan toimintaa. Voi hyvinkin olla, että myös me laajennamme ostovalikoimaa. Kivijalkakaupat pysyvät pystyssä,  jos asiakaskokemus on ylivertainen ja pystymme yllättämään asiakkaamme kerta toisensa jälkeen. Mitä mieltä sinä olet? Kuuntelen mielelläni teidän mielipiteitänne. Voit meilata tai tulla paikan päälle keskustelemaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.