Oletko joutunut joskus ostamaan jotakin sellaista, jota et oikeasti olisi halunnut?
Kiva pikku putiikki, mutta jos ei olekaan mitään ostettavaa, voiko lähteä pois ostamatta mitään? Suuttuuko myyjä, jos en osta mitään? Onko myyjä liian hieno? Voinko mennä kauppaan tämän näköisenä? Uskallanko tervehtiä? Tervehtiikö myyjä minua? Jos siellä on liian kallista? Onko kauppa tarkoitettu tavallisille vai hienommille ihmisille?
Onko sinulla joskus käynyt mielessäsi tällaiset kysymykset, kun olet ollut pienen kivijalkakaupan ikkunan takana? Minulle ainakin tuttua 😉 Onneksi iän myötä itsetuntoni on vahvistunut sen verran, että uskallan puikahtaa sisään, vaikka en tiedäkään ihan tarkkaan mikä minua oven takana odottaa.
Toivottavasti minun putiikkini ikkunan takana ei tarvitsisi empiä. Meille voi tulla ilman ostoaikeita. Minä en syö enkä suutu vaikka et ostaisikaan. Minä myös yritän tervehtiä kaikkia, jotka astuvat sisään. Tietysti kysyn, voinko auttaa. Se kuuluu hyvään asiakaspalveluun.
Osa tulee ihan ostoksillekin tai kysymään jotakin. Silloin kysymykseni on odotettu. Niille, jotka eivät tarvitse apua, voin kertoa tuotteista ja niiden erityispiirteistä. Se ei vielä tarkoita myymistä tai tyrkyttämistä. Minä olen puhelias ihminen, voin puhua vaikka säästä, jos se on turvallisempaa. Tänä kesänä on ollut kylmä ja satanut usein. Usein asiakas rohkenee kysyä jotakin erityistä asiaa. Se on hyvä, me olemme erikoisliikkeitä. Meiltä saa tilaamallakin tuotteita, se ei onnistu yleensä ketjumyymälöissä. Se on palvelua, sillä me erotumme. Sitä asiakkaat kaipaavat, jotakin omanlaista, juuri sellaista pitkään etsittyä erityistä tuotetta.
Osa putiikin myyjistä tai omistajista on hyvännäköisiä naisia. Heillä on hoidetut kynnet, kiharat kohdallaan ja asu viimeisimmän muodin mukaisesti. Meikki on valmis vaikka illan pikku rientoihin raskaan työpäivän päätteeksi. Itsestä huolehtiminen ei ole paha asia, se on hyvä asia. Silloin ihminen on positiivinen ja eteenpäin pyrkivä. Sellaisia ihmisiä arvostetaan nyky-yhteiskunnassa. Minä mietin tätäkin asiaa joka aamu töihin lähtiessä. Olenko tarpeeksi siistin näköinen, muttei pyntätty. Missä menee se raja? Ketä on sinun asiakkaasi? Minä haluan samaistua omiin asiakkaisiini. Haluan olla mahdollisimman lähellä heidän tapaansa pukeutua ja elää. Sellaista myyjää on minun mielestäni helppo lähestyä. Hän ymmärtää sinua ja hän on samanlainen kuin sinä. Siksi minun putiikkiini on helppo tulla, yritän olla samanlainen kuin sinä. Tervetuloa rohkeasti putiikkiini!
Ihana, hyvän mielen juttu! 😊