Taas elämme sitä aikaa, kun alennusmyynnit houkuttelevat asiakkaita tekemään edullisia ostoksia. Kyllä Bra’le onkin saanut putiikin oven käymään ihan kiitettävästi. Ja suurin osa asiakkaista on lähtenyt myös kassin kanssa kotiin.
Alusta asti päätin, että alennusmyynti pitää olla selkeästi hinnoiteltu sekä sillä pitäisi olla erottuva nimi. Ale, Sale ja mitä niitä muita onkaan, on mielestäni niin last seasonia. Leikittelimme Putiikin nimen ja alennusmyynti sanojen kanssa ja siitä se sitten syntyin Bra’le.
Lähtökohtaisesti Bra’lessa tuotteet ovat aina -40 %. Yksi aleprosentti ei aiheuta sekaannuksia eikä juoksuteta asiakkaita lisääntyvien aleprosenttien perässä. Lähdetään räväkästi liikkeelle ja jatketaan sillä samalla kaavalla koko aleaika. Suurin osa aletuotteista on sellaista tavaraa, joita ei enää saa tilattua lisää ja yleisimmät koot ovat myyty loppuun normaalihinnalla ennen alea. Tuotteet myydään pois, jotta uusille tuotteille olisi taas tilaa kauden vaihtuessa.
Joitain tuotteita on alennettu huikeasti ja nämä tuotteet myydään tasarahalla ilman alennusprosentteja. Esimerkiksi viime kesä oli Suomessa melko kylmä ja silloin jäi varastoon paljon uima-asuja. Joka vuosi pitää kuitenkin jonkin verran hankkia uusia kuoseja ja malleja asiakkaille. Nyt myyn niitä viime kesän uikkareita kympillä, kahdella ja kolmella pois.
Moni asiakas on ihmetellyt sitä, että nykyään on jatkuvasti ale. Se on ihan totta. Joskus 20 -30 vuotta sitten alennusmyynnit olivat vain joulun ja juhannuksen jälkeen. Muina aikoina myytiin normaalihinnalla. Toki tavarantoimittajilla on tänä päivänä 4-6 sesonkia vuodessa ja tuotteita tulee käytännössä koko ajan lisää. Minäkin pystyn valitsemaan tuotteeni niin, että joka kuukausi on jotakin uutta. Silti pääsesongit ovat syksyllä ja alkuvuodesta. Jokainen yrittäjä tietysti miettii, mikä on paras aika hankkia mitäkin. Ja koska pitää alennusmyyntiä.
Päätin jo suunnitellessani yritystäni, että aleaikaan myydään alea ja muina aikoina normaalihintaisia tuotteita. Tarkoitukseni on alen jälkeen viedä aletuotteet varastoon ja siistiä myymälä uutta sesonkia varten. Pienessä myymälässä erilliset rekit tekevät tilasta rauhattoman ja ovat epäsiistejä. Joskus saatan kesken kauden tuuletella tankoja ja kaivaa alet esiin vauhdittaakseni harmaita ja hiljaisia kausia.
Näiden varsinaisten alekausien välillä keksin kaikenlaisia erilaisia markkinointitempauksia. Sehän tässä yrittäjyydessä onkin niin nastaa, että saa itse suunnitella eri kampanjoita. Kaikkia eri asiakasryhmiä tulisi muistaa ja pitää asiakkaat koko ajan hereillä. Myös nämä markkinointitärpit yleensä sisältävät asiakkaille jonkin edun normaalihintaiseen tuotteeseen verraten. Syksyn markkinointikampanjat ovat jo lyöty lukkoon ja hyviä juttuja taas on tulossa. Olkaa kuulolla: facessa ja lehdistä löytyy ajankohtaiset tarjoukset!
PS. Minähän myyn koko ajan tuotteita puoleen hintaan, koska myyn kaksi kuppia yhden hinnalla 😀