Asiakkaiden tarpeet ja toiveet muokkaavat valikoimaa

Kuluneet ensimmäiset kuukaudet ovat vierähtäneet nopeasti. Asiakkaat ovat ottaneet minut ja putiikkini ilolla vastaan. Olen saanut paljon kehuja kauniista myymälästä ja hyvästä sijainnista. Monelle asiakkaalle on ollut tärkeätä päästä erikoiskauppaan omalla paikkakunnallaan. Tuo asia lämmittää mieltäni erityisesti, koska nykyään puhutaan kivijalkakauppojen kuolemista. Minä uskon yhä edelleen siihen, että hyvällä asiakaspalvelulla kivijalkakauppa pysyy pystyssä. Kaupan pitäjän vain pitää venyä vielä vähän enemmän eikä raha tule enää niin helposti kuin aikaisempina vuosina. Haastavaa, mutta mielenkiintoista.

Vaikka olen ollut alalla jo useamman vuoden, olen joutunut tarkistelemaan valikoimaani ja tilaamaan paljon uutta sen perusteella, mitä asiakkaat kulloinkin kaipaavat. Aluksi kuvittelin, että asiakas ei jaksa odottaa tilaamaani tuotetta ja hakee sen jostakin muualta, mutta lähes kaikki asiakkaat ovat kiltisti hakeneet heille tilatut tuotteet. Vaikka siihen menisi jonkin verran aikaakin.

Ensimmäisten viikkojen aikana proteesiliivien kysyntä yllätti minut täysin. Nyt pari kuukautta myöhemmin kysyntä on tasaantunut, mutta alku vahvisti käsitystäni erikoistuotteiden tarpeellisuudesta. Päinvastaisesti varauduin alusta asti parempaan imetysliivivalikoimaan, koska aikaisemmassa työpaikassani olin kuullut narinaa tylsistä imetysliiveistä. Nyt minulla on hyvä valikoima imetysliivejä, mutta kaikki tuoreet äidit ovat hukassa. Jos siis tunnet jonkun ystävättären, joka juuri nyt imettää, ohjaa hänet meille ostoksille 🙂

Hauskinta putiikissani on ollut se, että suurin osa asiakkaista on ihan tavallisia naisia. He joko haluavat palvelua tai heillä on markettien valikoimasta poikkeava koko, jonka vuoksi he tulevat meille. Nämä naiset ovat aivan ihania! Lähes jokainen heistä pitää itseään liian lihavana katsoessaan itseään sovituskopin peilistä. Ei haittaa! Minäkin haluaisin olla muutaman kilon hoikempi, kaikki haluavat!

Moni saattaa vierastaa pieniä putiikkeja painostavan ilmapiirin vuoksi. Toivon, että minun putiikissani ei tulisi epämiellyttävää pakko-ostamisen tunnetta. Olen monesti sanonut asiakkaille, että meillä saa käydä, vaikka ei olisikaan ostoaikeissa. Koska olen pitkät päivät putiikissani yksin, ovat asiakkaiden käynnit piristystä päivään.  Samalla asiakas voi vilkaista valikoiman, jotta hän tietää, mitä putiikista löytyy.

Nyt heinäkuun lopussa odottelen syksyn tuotteiden ja mallistojen sisääntuloa. Lähes joka viikko tule jotakin uutta. Olkaahan kuulolla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.