Terveisiä Euroopasta

Minä olin viime viikolla minilomalla perheeni kanssa eräässä eurooppalaisessa kaupungissa.

Pieni irtiotto arjesta teki ihan hyvää. Varsinkin, kun varsinaisesta viimeisestä lomasta oli jo vierähtänyt reilut kolme vuotta. Milloin muuten itse olit viimeksi lomalla? Tai montako päivää olet ollut lomalla viimeisen kolmen vuoden aikana?  Yksinyrittäjälle loman järjestäminen ei tällaisessa kauppaliikkeessä ole ihan sama asia kuin ajanvarauksella toimiville yrittäjille.

No, minä hommasin putiikkiin luotettavan henkilön hoitamaan asiakaspalvelua matkani ajaksi. Tosin hänkin kävi aika monena päivänä harjoittelemassa tuotteiden erityispiirteitä ja yritykseni toimintatapoja. Siitäkin huolimatta osa asiakkaista oli ollut pettyneitä siihen, ettei tuttu ja oma kauppias ollutkaan paikalla ja ostokset jäivät ehkä siitä syystä tekemättä. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia? Toisaalta tällainen käytös on imartelevaa, mutta myös samanaikaisesti pelottavaa. Uskaltaako enää toistamiseen olla poissa, kun joku vakituinen asiakas tulee ostoksille. Monessa pienemmässä yrityksessä yrittäjä henkilöityy liikaa ja samassa yrityksessä työtä tekevältä myyjältä on hankalampi tehdä ostoksia, kun työntekijän ammattitaitoa epäillään huonommaksi kuin varsinaisen yrittäjän. Onhan se totta, että yrittäjällä useimmiten on kokonaiskuva yrityksen toiminnasta ja niin sanotusti kaikki langat käsissään. Ainakin tuotetuntemus on paljon laajempi, mutta parhaansa tämä työntekijä yrittää palvelutilanteessa. Joskus työntekijä on jopa ”mukavampi” asiakaspalvelija kuin yrittäjä itse. Tähän vaikuttaa varmasti henkilöiden keskinäiset kemiat.

Joka tapauksessa olen jatkossakin suunnitellut pitäväni aina silloin tällöin lomaa, joten teidän tulee rakkaat asiakkaani tottua myös muihin myyjiin putiikissani.

Itse matkaani ja siihen, mitä havaintoja tein eurooppalaisesta alusasukulttuurista. Sillä, enhän minä voinut olla kiertelemättä paikallisia ostoskeskuksia ja parhaita ostoskatuja tai suurimpia tavarataloja! Perheeni on aina matkustellut enimmäkseen kaupunkilomilla. Olemme kaikki myynti-ihmisiä sekä markkinointihenkisiä, etsimme mielenkiintoisia kauppoja ja putiikkeja, ihastelemme näyteikkunoita ja muita esillepanoja lomaillessamme. Niin nytkin! Kävelemme paljon, koska kävellessä on helppo pysähtyä juuri sen ikkunan kohdalla, jossa on jotakin mielenkiintoista. Joskus hyppäämme aamulla junaan tai metroon ja kävelemme takaisin hotellille. Meillä tuli kävelyä kolmen päivän aikana reilut 50 km, yhtenä päivänä 23 km! Varmasti kulutimme matkan aikana syödyt pizzat ja pastat 😉

Huomasin, että sekä kaduilla että kauppakeskuksissa on huomattavasti enemmän alusasuliikkeitä kuin Suomessa., myös koruliikkeitä oli enemmän! Sanotaan, että Espoon Sellon kokoisessa kauppakeskuksessa oli neljä-viisi puhtaasti alusasumyymälää omalla brändillään (vertaa Suomessa Change Lingerie). Näiden lisäksi saattoi olla vielä yö- ja oloasuihin erikoistuneita myymälöitä. Lisäksi Falkella oli samassa kaupungissa useampi oman brändin myymälä. Mieti! Pelkkä sukkakauppa! Toki Falkella on valikoimissaan myös urheilupukeutumista, mutta suurin volyymi on sukissa.

Matkalla en törmännyt missään Cittareihin tai Prismoihin, joissa myydään sukat ja rintaliivit sopuisasti hedelmien ja makkaroiden kanssa samalla tasolla. Ruokakaupat ja vaatekaupat olivat selkeästi erikseen. Toki kävimme yhdessä Euroopan suurimmista tavarataloista, jossa  yksi kerros oli ruokaosastona kuten Stockalla. Mutta ei siellä myyty rasvatonta maitoa, ostereita kylläkin 😉

Kieltämättä tuli haikea olo siitä, että tuolla nainen ostaa todellakin useammat alusasusetit vuodessa. Ja kyllä siellä putiikeissa pyöri myös miehiä mukana valitsemassa asuja naisilleen. Varsinkin kiinnitin huomiota noin kolmekymppiseen pariskuntaan, jossa naispuolinen henkilö heti kiinnostui mustista pitsisistä erittäin seksikkäistä rintaliiveistä. Pienessä mielessäni heti tuli mieleeni, että tuollaiset ei mene Nummelassa kaupaksi edes alemyynnissä! Meillä suomalaisilla naisilla on niin erilaiset tarpeet alusasujen suhteen. Toki isoissa tavarataloissa oli yllättävänkin paljon perusbeigeä ja mustaa t-paitaliiviä, juuri sitä, mitä suomalainenkin nainen ostaa. Mutta oli myös selkeästi tarjontaa seksikkäämmistä alusasuista. Sellaisista mustista pitsihepenistä 😉

Tosiaan alusasuliikkeiden lisäksi katukuvassa oli selkeästi enemmän tyylikkäitä kultasepänliikkeitä. Nimenomaan kultasepänliikkeitä, sellaisia tyylikkäitä koruliikkeitä, jossa tuotteet ovat esillä arvokkaasti. Suomessa nykyään nämäkin liikkeet on ketjuuntuneita ja seinät lattiasta kattoon täynnä erilaisia koruja. Siitä tulikin mieleeni, että siellä on varmaan edelleen tapana, että mies ostaa koruja lahjaksi naiselleen.

Joka tapauksessa minulle tuli tunne, että meillä suomalaisilla on vielä jonkin verran matkaa, ennen kuin meitä voidaan kutsua eurooppalaisiksi. Ainakin ostokäyttäytyminen on erilaista. Mutta eiköhän me perässä opita! Suosittelen tulemaan ostoksille putiikkiin, jos edellisten alusvaatteiden ostosta on kulunut yli puoli vuotta! Edes kahdet vuodessa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.